söndag 21 februari 2010

Om Underbaraclaras senaste inlägg

Underbaraclara har under en väldigt lång period varit den enda blogg som intresserat mig. En uppriktig, rejäl människa som aldrig spelar publiken i händerna men idag delades vattnet och jag blev riktigt jävla förbannad:
" Vet ni - idag blir 90 000 människor över hela världen kristna. Imorgon med. Och dagen därpå. Då blir man ju så glad som jag är på bilderna!"
Jag vill spotta och fräsa och slå på något hårt som kan skada mina knogar när jag läser det.
Ja, jag är djupt troende kristen och jag önskar att alla människor i hela världen skulle ha en relation med gud men snälla...sluta romantisera missionering! Kom igen liksom.. Mission hänger så nära ihop med kolonialism och imperialism att de borde vara synonymer.
"Våran Gud är bättre än er men om ni konverterar till vår tro så garanterar vi er en plats i himlen. "
Det borde inte få kallas mission. Det är skuldbeläggning, rent och skärt religionstvång!
Nej, mission handlar allt som oftast inte om att försöka frälsa människor med en ödmjuk och kärleksfull inställning utan snarare om att lägga dessa människor under sig, att höja statistiken och västerlandifiera fattiga och utslagna länder och folkgrupper. Kan inte folk fatta att de tre monoteistiska religionerna härstammar från en och samma Abraham och bygger på exakt samma grundtro (en allsmäktig Gud som älskar människan trots att hon syndar). Vi tror ju för fan på samma Gud. Räcker inte det?

9 kommentarer:

  1. "Gå därför ut i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen" - Mark 16:15

    Gud vill också att alla människor i hela världen ska ha en relation med honom, precis som du vill...
    /Julia
    www.ijuliasfantasi.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Så vad exakt?... Du förespråkar att välbärgade kristna västerlänningar åker till s.k. "u-land" och drar nytta av dessa arma människors fattigtdom?:
    "Hej, ni har det verkligen förjävligt och visst, vi har en jävla massa pengar men vi tycker det är viktigare att ni blir kristna och tar efter vår sublima västerländska kultur än att ni får en höjd levnadsstandard."

    Tror du Jesus hade gått tillväga på det sättet?

    Den största andelen av kollektkosingarna runt om i sveriges frikyrkor går inte till direkt hjälp till krisdrabbade områden utan till restaureringar av kyrkor, pengar till kristen ungdomsverksamhet och mission etc. Bra prioriterat?

    SvaraRadera
  3. Var har jag förespråkat att det är så jag vill att det ska gå till? Människan har en egen vilja, oavsett i vilket land man bor, oavsett hur fattig/rik man är.
    Hur kan DU vara så säker på att det är så det går till? Jag vill själv missionera, men inte på det sätt du nämner och jag är ganska säker på att det inte alls går till så!
    Jag är inte medlem i någon frikyrka.
    /Julia
    www.ijuliasfantasi.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Tja..Datorn hängde sig så jag var tvungen att ge den en omstart..
    Hursomhelst...
    Eftersom att du inte försökte motbevisa mina argument fick jag en känsla av att du var inne på den där kristen-elitistiska linjen som så många andra kristna i vårt land sorgligt nog är (en kristen-elitist är en enligt mig en människa med en tvångsmässig övertygelse som säger att kristendomen är överlägsen alla religioner och därför bör prackas på alla andra även om dessa andra redan har funnit Gud och trivs med relationen de har till "honom") och fortfarande är jag inte helt motbevisad. Om du svarar tydligt på följande fråga så vet jag vart du står och jag skall därefter sluta att kasta ur mig arga fraser:
    Anser du det viktigare att konvertera muslimer, judar, hinduer och buddhister till kristendom än att se till att stoppa klimatförändringen, att ge fattiga mat och kläder, att motverka växande högerpopulism och rasism och att påverka den politiska agendan i stort?

    SvaraRadera
  5. Jag märkte att jag i princip inte alls svarade på det du skrev så jag fortsätter här:

    Jag har själv vuxit upp under religiöst tvång i ett extremt enkelriktat glesbygds-samhälle och jag har träffat flera missionärer som de flesta var av den korkade och självgoda uppfattningen att endast en officiellt kristen människa kan komma till himlen och de missionerade också i linje med den villfarelsen.
    Men religiös elitism är ju absolut ingenting som enbart kan tillskrivas kristendomen utan tvärt om: Den existerar i alla religioner.
    Sen vill jag korrigera mina tidigare inlägg lite grand.
    Nej, mission är inte alltid dålig. Det finns undantag som bekräftar regeln. Visst finns det, framför allt inom den katolska kyrkan (och då speciellt i syd- och mellanamerika) men även i t.ex. frälsningsarmens arbete, ett starkt åtagande för att hjälpa de allra mest utsatta av människor(gatubarn, prostituerade, knarkare, alkisar etc) och ge dem nya förutsättningar. Detta är självklart alldeles lysande och detta förhållningssätt bör ses som norm när det gäller att sprida Guds kärleks budskap. Det är så missionen borde gå till. Att hjälpa människor i nöd måste alltid gå före att pracka på människor den kristna tron.

    SvaraRadera
  6. ..eller ja, det är aldrig godtagbart att PRACKA på någon tron.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår dig inte alls. Men för att svara på din fråga: jag anser att allt det du tar upp är väldigt viktiga saker. Att påverka den "politiska agendan" är också någonting jag skulle vilja hjälpa till med och engagera mig i.
    Min syn av mission är inte att ta ifrån de som redan tror på något annat än kristendomen deras tro. Ett mångkulturellt samhälle är väldigt viktigt för den här jorden. Men Jesus har gett alla oss kristna ett uppdrag - att sprida vår tro, att berätta om den till alla människor. Om de sedan väljer att tro på det vi berättar och övergå till kristendomen så är ju det hur bra som helst. Men jag tror ändå på människans fria vilja och om personerna man berättar för inte vill - inga som helst problem för min del, Gud blir visserligen ledsen, men jag har gjort allt jag kan med hans hjälp då. Jag hoppas innerligt att det inte går till så med mission som du tror att det gör. Några extremister gör säkert så, och det är väldigt synd... Jag är lite dålig på att argumentera - men förstår du hur jag menar?
    Och vad är du med i för kyrka (om du är med i någon)? Vart går era kollektpengar?
    Ha det fint.
    /Julia
    www.ijuliasfantasi.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Jo, jag blev änna också lite betryckt av det där citatet. Det kändes lite jobbigt, ja, sådär påtvingat som du skriver om. Du är så klok och fin Hady, så himla bra att du börjat blogga igen. I helgen ses vi, saknar dig!

    SvaraRadera